(Video) Pelanggan nekad larikan diri kerana tak mampu bayar bil makan RM1,000, tetapi tertinggal handphone



Seorang lelaki nekad melarikan diri kerana tidak mempunyai wang mencukupi untuk membayar bil berjumlah lebih dari RM1,000, selepas makan di sebuah restoran masakan Jepun, Izakaya Japanese Restaurant di Icom Square, Isnin lalu. 

Difahamkan, lelaki berkenaan terdahulu memesan hidangan yang keseluruhannya berjumlah lebih dari RM1,000. Selepas selesai menikmati hidangan, dia cuba membuat pembayaran menggunakan kad debit tetapi gagal. Mungkin kerana bimbang dikenakan tindakan, lelaki itu segera melarikan.


Bagaimanapun, tindakan itu sia-sia kerana telefon bimbitnya tertinggal di restoran. Oleh kerana tiada pilihan lain, dia terpaksa kembali semula ke kedai itu untuk menuntut semula telefon bimbitnya.



Keesokan hari, pihak restoran menyedari lelaki itu datang semula dan mereka segera mengunci pintu dan mendesaknya melunaskan bayaran bil tersebut. 


Melihat ramai kakitangan restoran yang mengerumuninya, lelaki berkenaan akur dan dalam keadaan terketar-ketar, dia cuba membayar menggunakan kad debit. Tetapi kadnya ditolak. Mereka kemudian mengurangkan jumlah pembayaran menggunakan amaun lebih kecil kepada RM750, RM500, RM200 hingalah ke RM100, hasilnya telah sama. 




Setelah berbincang, akhirnya pihak restoran bersetuju untuk memaafkan lelaki itu dan tidak mengenakan sebarang tindakan undang-undang. Malah, telefon bimbitnya turut dikembalikan. 


"Dia sempat menghulurkan tangan untuk berjabat sebelum beredar dengan motosikalnya, Ramai yang bertanya mengenai bangsa lelaki itu. 


Pihak restoran mengakui ramai yang bertanya mengenai bangsa lelaki itu. Tetapi mereka enggan mendedahkan kerana tidak mahu timbul sebarang masalah perkauman. 


"Tiada keperluan untuk mengetahui bangsanya sebab ia hanya akan mencetuskan ketidakharmonian. Kami pilih untuk memaafkan dan berharap orang ramai turut melakukan perkara yang sama," katanya


Sumber: Izakaya Japanese Restaurant



source https://www.thereporter.my/2023/01/video-pelanggan-nekad-larikan-diri.html
Previous
Next Post »