Radzi Jidin cadang wang bantuan BAP terus dimasukkan dalam akaun bank murid, elak kejadian samun



Wang Bantuan Awal Persekolahan (BAP) sepatunya dimasukkan terus ke dalam akaun bank murid berbanding diserah kepada ibu bapa murid secara bersemuka, kata bekas menteri pendidikan, Radzi Jidin. 


Beliau berkata, cara yang dicadangkannya menjimatkan masa, malah mengelakkan berlaku kejadian samun seperti yang berlaku pada Guru Besar sebuah sekolah rendah di Beranang, menyebabkan wang BAP berjumlah RM109,350 lesap dilarikan penjenayah.


"Ibu bapa juga tidak perlu datang beratur di sekolah dan guru pula tidak perlu menguruskan pemberian bantuan di sekolah. 


"Selain itu, pembayaran ke akaun murid juga memastikan tatacara pengurusan kewangan yang teratur dan selamat," katanya. 


Bagaimanapun, netizen mempunyai pandangan yang berbeza dan menyifatkan cadangan Radzi itu tidak masuk akal kerana bukan semua murid mempunyai akaun bank.


"Bagus idea tu. Patutnya YB buat masa jadi Menteri Pendidikan dulu, barulah tahu berapa peratus murid yang ada akaun bank," kata Asa. 


"Penyerahan BAP secara bersemuka bukan sekadar serahan duit semata-mata. Guru berpeluang berjumpa dengan ibu bapa/penjara dan kongsi isu-isu berkaitan anak-anak di sekolah. Percayalah, mak ayah kepada anak-anak yang suka ponteng pasti menjadi antara yang terawal datang ke sekolah untuk ambil duit bantuan," kata Kusop. 


"Masa dia jadi menteri pendidikan, kenapa tak dipraktikkan benda ni? Bila dah terjadi, baru nak bagi idea. Snang jadi pembangkang dari jadi kerajaan," kata Saedun. 


"Sejak bila murid ada akaun bank? Ini je peluang guru berjumpa dengan ibu bapa. Harap datang ke mesyuarat PIBG pun belum tentu datang," kata Azril. 


Sumber: Kosmo Online



source https://www.thereporter.my/2023/01/radzi-jidin-cadang-wang-bantuan-bap.html
Previous
Next Post »