'Hak saya sebagai owner kedai & pelanggan yang terancam keselamatannya macam mana?' - Pemilik tampil jelaskan mengapa pagar dibina di kaki lima



Pagi tadi warga maya meluahkan rasa puas dan lega apabila pihak Majlis Bandaraya Pasir Gudang (MBPG) bertindak merobohkan struktur pagar yang dibina di kaki lima di hadapan sebuah premis di Taman Bukit Dahlia, kerana pembinaan itu tidak memperolehi kebenaran untuk berbuat demikian. 


Sebelum itu, pemilik premis yang juga usahawan muda meluahkan rasa tidak puas hati apabila gambar kedainya ditularkan di media sosial sejak semalam sehingga dia dikecam secara bertubi-tubi. Tindakan netizen itu amat mengecewakannya kerana ramai yang tidak mengetahui tujuan sebenar dia membina pagar tersebut. 


"Kalau nak viralkan kedai orang, sila periksa dulu. Orang cerdik tidak menuduh orang tanpa usul periksa. Orang cerdik akan siasat dulu sebelum post apa-apa. 


"Keselamatan diri saya yang berniaga di sini, tak perlu difikirkan? Orang yang lalu di depan (kedai) ini pun entah sekali ini saja yang lalu, berbanding dengan saya yang sememangnya berada di sini setiap hari. 


"Otak masing-masing tu fikir panjang sikit. Jangan otak letak di jari, sikit-sikit nak viral. Cukuplah hal ini di antara saya dengan pihak yang berkenaan sedia maklum!


"Masing-masing sibuk nak komen tentang hak orang nak lalu. Ingat saya tak tahu? Memang laluan ini untuk orang lalu, sekarang cerita ini bukan orang yang lalu lalang. Tetapi orang lalu sambil naik motosikal sekali. Sampai nak langgar pintu kaca dan pelanggan yang keluar dari kedai ini. 


"Habis hak saya sebagai owner kedai yang terancam keselamatan diri dan harta benda itu macam mana? Tak ada hak? Ke saya boleh tuntut hak kerugian saya dari orang yang hanya pandai viral dan komen saja?.




"Bila saya tunjuk gambar-gambar bukti ini, masing-masing kata itu masalah awak. Dah tu kalau masalah saya, yang awak semua menyibuk itu kenapa? Awak semua tak ada kehidupan sendiri ke?" katanya. 


MBPG dalam kenyataannya hari ini berkata, pihaknya sebelum ini telah menghantar dua notis dan memberi tempoh 14 hari kepada pemilik premis untuk merobohkan struktur binaan kekal itu. Namun, notis itu tidak diendahkan dan kebetulan perkara itu viral di media sosial. 


Ekoran keenggan pemilik premis berbuat demikian, MBPG terpaksa mengambil tindakan dan akan memanggil pemilik premis untuk dijelaskan mengenai apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan. 


Sumber: Facebook



source https://www.thereporter.my/2023/01/hak-saya-sebagai-owner-kedai-pelanggan.html
Previous
Next Post »