'Selepas penat bersiar-siar, mereka check in hotel...' - Pasangan kekasih (pelajar IPTS) ditahan JHEAT kerana disyaki berkhalwat

Foto ihsan JHEAT | Harian Metro


Sepasang kekasih yang disyaki berkhalwat di sebuah hotel dtahan oleh penguatkuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Sabtu lalu. 


Ketua Penolong Pesuruhjaya Bahagian Penguatkuasaan JHEAT, Khairul Azizi Idris berkata, kedua-dua pelajar IPTS yang berasal dari Terengganu itu ditahan semasa pihaknya menjalankan operasi pencegahan maksiat sempena perayaan Tahun Baru Cina di sebuah hotel di bandaraya berkenaan, pada jam 1.30 pagi. 


Ketika disoal siasat, pasangan berkenaan memberi alasan menyewa bilik hotel untuk berehat selepas penat bersiar-siar di bandaraya itu. 


Pasangan itu kemudian ditahan mengikut Seksyen 31, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) 2001 Terenganu kerana berkhalwat. 


Dalam hotel yang sama, penguatkuasa JHEAT turut menahan sepasang lagi kekasih berusia lingkungan 20-an yang berasal dari luar negeri, di bilik berasingan. Ketika diserbu, pasangan itu sedang tidur bersama dalam bilik tersebut.


Semasa disoal siasat, pasangan itu mengaku datang ke negeri itu bersempena cuti perayaan. Mereka ditahan mengikut seksyen yang sama kerana disyaki berkhalwat. 


Di bawah seksyen tersebut, pasangan terbabit bolehdikenakan denda maksimum RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan. 


Justeru, JHEAT mengingatkan orang ramai agar tidak terlibat dengan sebarang aktiviti maksiat dan pihaknya akan terus menjalankan operasi pencegahan dari masa ke semasa bagi membanteras aktiviti tidak bermoral itu. 


Sumber: Harian Metro



source https://www.thereporter.my/2023/01/selepas-penat-bersiar-siar-mereka-check.html
Previous
Next Post »