'Bila nak mansuhkan PTPTN? Kami anak muda sangat terbeban!' - Pengadu tuntut PM tunaikan janji tetapi...



Selasa lalu, seorang pengguna Twitter menuntut kerajaan baharu menunaikan janji yang pernah dilaungkan suatu masa dahulu untuk memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPN). 


Menurut pengadu, bebanan kos sara hidup pada masa ini yang terlalu tinggi menyebabkan dia sukar untuk melunaskan pinjaman tersebut dan menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menunaikan janji. 


"Yang kami kisah, bila PTPTN nak dimansuhkan? Sangat membebankan anak muda. Dengan gaji yang kecil dan kos sara hidup yang tinggi, terpaksa nak bayar PTPTN lagi. 


"Mana janji-janji PM dahulu yang selalu melaungkan akan memansuhkan PTPTN yang tajaan pendidikan sepatutnya menjadi hak rakyat Malaysia," tulisnya pada ciapan tersebut. 




Gelanggang sudah dibuka, pantun dijual secara terbuka, tanpa menunggu lama netizen mengambil peluang untuk membidas ciapan tersebut. 


"PM mana tu? Itu kalau ada, manifesto bila tu? Sekarang ni lain. Lagi pula kalau dah pinjam, pandai-pandailah bayar walaupun ambil masa lama," kata Keira.


"Nama pun pinjaman. Kalau tak nak bayar pakai  gaji, bayar pakai duit EPF. KAlau tak nak guna PTPTN, kena cari biasiswa. Kalau tak nak bayar PTPTN, usahakan untuk dapatkan kelulusan kelas pertama," kata Din Mesjid. 


"Belajar mana dik? Buat hutang tak payah bayar hutang? Kau sign kertas loan bermuka-muka surat tu tak baca ke? Tak nak bayar boleh, make sure kau dapat dean list tiap sem. Kalau tak mampu, haa bayarlah. Sebab aku DL dan PTPTN aku free. So aku cakap ler macam ni. Kau buat loan dengan MARA pun sama," kata Saladion. 


"Hutang dengan kawan, mak bapak dan adik beradik pun kena bayar balik. Inikan pula berhutang dengan kerajaan. KAlau diorang tau dulu kau ni jenis manusia tak reti bayar balik hutang, baik dia tak beri loan kat kau. Baik dia beri PTPTN pada pelajar yang confirm akan belajar betul-betul dan bayar balik," kata Haruka.


Selain itu, netizen tidak menolak kemungkinan bahawa pengadu tidak meneliti kontrak yang ditetapkan sebelum menandatangani perjanjian membuat pinjaman PTPTN. Dan hutang tetap perlu dibayar dan tidak mungkin akan dimansuhkan dengan sewenang-wenangnya.


Tak kira apa sekali pun alasan, menjadi kewajipan bagi setiap orang untuk melangsaikan hutang masing-masing. Kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan kemudaratan pada diri sendiri atau ahli keluarga lain di kemudian hari.



source https://www.thereporter.my/2023/01/bila-nak-mansuhkan-ptptn-kami-anak-muda.html
Previous
Next Post »