Macam Opera Cina di mana pelakonnya bawa pedang & lembing - Tuan Ibrahim minta jangan perbesarkan isu perarakan Pemuda PAS Terengganu



Kontroversi yang membabitkan Pemuda PAS Terengganu berarak dengan senjata palsu baru-baru ini tidak wajar diperbesarkan, demikian kata Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man. 


Tuan Ibrahim berkata, perarakan itu sama seperti Opera Cina di mana pelakonnya turut membawa pedang dan lembing, yang tidak sepatutnya dijadikan sebagai isu. 


"Lebih baik kita tumpukan masa dan tenaga kepada perkara yang lebih bermakna seperti menangani peningkatan kos sara hidup, pendidikan dan masalah sosial," katanya memetik laporan dari The Star, Ahad, 19 Februari 2023. 


Sementara itu, penganjur perhimpunan tersebut menyatakan kesediaan untuk memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis bagi membantu siasatan, kata Mohd Harun Esa, yang juga Ketua Pemuda PAS Terengganu. 


Terdahulu, Polis Terengganu berkata pihaknya sedang menyiasat perarakan kontroversi itu untuk mengenal pasti sama ada berlaku sebarang kesalahan dalam perarakan itu. 


Menurut Ketua Polis Terengganu, Datuk Rohaimi Md Isa berkata, walaupun penganjur ada memaklumkan kepada polis mengenai perarakan itu, namun perarakan membawa senjata replika tidak dimaklumkan kepada pihaknya.


"Walaupun polis tahu tentang program itu, kami tidak dimakumkan mengenai perarakan senjata replika yang telah menimbulkan rasa kurang senang dan kebimbangan sesetengah pihak. 


"Polis akan menjalankan siasatan untuk mengenal pasti kesalahan yang berlaku dalam program itu dan tindakan sewajarnya akan diambil," katanya.


Sumber: The Star



source https://www.thereporter.my/2023/02/macam-opera-cina-di-mana-pelakonnya.html
Previous
Next Post »