'Saya tengah menggigil ketakutan & trauma, dia (operator) suruh saya belek Yellow Pages?' - Mangsa rompakan pertikai fungsi talian 999


Viral di media sosial semalam seorang wanita mendakwa talian kecemasan 999 tidak banyak membantunya ketika dia menghadapi kesusahan. 

Difahamkan, kediaman wanita itu telah dipecah masuk dan beberapa barangan berharga milik keluarganya hilang. Ekoran itu, dia menghubungi talian 999 pada jam 11.05 malam untuk meminta anggota polis datang ke rumahnya. 

"Rumah kami dirompak. Talian 999 langsung tidak berguna. Saya menghubungi talian 999 pada jam 11.05 malam semalam dan operator yang bertugas meminta saya pergi ke balai polis terdekat untuk meminta bantuan. Adakah ini yang dimaksudkan Malaysia Baru?

CALLING 999

Saya: "Cik, rumah kami telah dirompak."

999: "Perompak masih ada di sana?"

Saya: "Tak, mereka dah pergi."

999: "Kalau begitu, Puan boleh pergi ke balai polis terdekat untuk membuat laporan polis." 

Saya: "Macam mana nak pergi? Saya tak ada apa-apa, termasuk kunci kereta pun tak ada. Bukan ke polis patut datang ke sini?"

999: "Maaf cik, ini talian kecemasan. Saya tidak dapat sambungkan panggilan ini." 

Saya: "Jadi, apa yang patut saya buat sekarang?"

999: "Hubungi balai polis terdekat."

Saya: "Saya tak ada nombornya. Semua telefon bimbit kami telah diambil. Boleh berikan nombor (balai polis terdekat)?"

999: "Yellow pages atau Google cik."

Saya: "Terima kasih."


"Saya ketika itu masih menggigil ketakutan dan trauma. Saya sedaya upaya cuba menghubungi kawan saya atau saudara mara, tapi (dia) suruh saya belek Yellow Pages?" katanya yang mempersoalkan respon dari operator talian 999 itu. 

Berdasarkan gambar, rumah mangsa berselerakan dari ruang tamu hinggalah ke bilik. 






Bagaimanapun, ada beberapa gambar lain menunjukkan kehadiran beberapa anggota polis tiba di kediamannya untuk melakukan siasatan termasuk anggota forensik yang mengambil cap jari yang disyaki mungkin milik suspek. 

Di ruangan komen, netizen pula mempertikaikan post tersebut yang dianggap tidak memahami fungsi talian 999. 


Semakan mendapati, post itu telah dipadamkan.

Pengajaran untuk semua, simpan nombor telefon pihak berkuasa dan pihak-pihak yang berkepentingan. Selain itu, ambil tahu di mana kedudukan atau lokasi balai polis terdekat untuk memudahkan anda di kemudian hari. 

Sumber: Facebook


source https://www.thereporter.my/2020/01/saya-tengah-menggigil-ketakutan-trauma.html
Previous
Next Post »