(Video) Tindakan pantas ibu berjaya selamatkan anaknya dari disengat lipan besar


Tindakan pantas seorang ibu berjaya menyelamatkan anaknya yang masih kecil dari disengat lipan besar dalam kejadian yang berlaku di Thailand, baru-baru ini. 


Bayi lelaki berusia satu tahun dikenali sebagai Nong ketika itu sedang bermain alat mainannya di lantai ruang tamu rumah di Jalan Dinso, Bangkok apabila serangga berbisa itu merayap masuk ke dalam rumah. 


Video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan kejadian itu berlaku pada petang Rabu lalu dan dimuat naik ke media sosial. Video menunjukkan, lipan sepanjang satu kaki itu merayap di lantai menuju ke arah bayi itu. 


Sengatan lipan amat berbahaya kepada kanak-kanak dan bisanya boleh menyebabkan jantung mangsa berdegup pantas dan mengakibatkan kesukaran bernafas. 


Bagaimanapun, ibu Nong yang ketika itu sedang baring sambil bermain telefon bimbit perasan kehadiran serangga berbisa itu menuju ke arah anaknya lalu segera bangkit dan mengangkat anaknya. 


Nenek Nong yang juga ternampak kejadian itu terus segera datang dan memukul kepala serangga itu menggunakan bekas sebelum diletak dalam bekas botol lalu dibawa keluar dari rumah. 



Bapa Nong, Santi berkata, anaknya tidak mengalami sebarang kecederaan. Dia bersyukur anaknya sempat diangkat oleh isterinya. 


"Lipan itu merupakan lipan yang paling besar pernah dilihat di dalam rumah. Ia boleh mencederakan anak saya," katanya yang juga memaklumkan lipan itu dianggarkan sepanjang 30 sentimeter. 



Kebanyakan lipan adalah berbisa dan menyebabkan kesakitan yang tidak terkata apabila disengat oleh serangga itu. Gigitan dari lipan besar boleh menyebabkan bengkak dan sakit selama lima hari dan biasanya serangga ini boleh ditemui di negara Asia Tenggara. - Agensi



source https://www.thereporter.my/2020/11/video-tindakan-pantas-ibu-berjaya.html
Previous
Next Post »