4 termasuk penjawat awam ditahan bersama 55 bungkus air ketum


Empat individu termasuk seorang penjawat awam ditahan dalam serbuan polis di sebuah premis, bersama dengan 55 bungkus air ketum, lapor Harian Metro.


Ketua Polis Melaka, Datuk Abdul Majib Mohd Ali berkata, serbuan yang dilakukan pada jam 9 malam Ahad, 22 November 2020 di sebuah premis di Taman Terendak Permai, Sungai Udang, dilakukan sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka. 


Semua suspek yang berusia antara 29 hingga 60 tahun berjaya ditahan. Salah seorang suspek merupakan penjawat awam berusia 45 tahun yang berkhidmat di sebuah jabatan kerajaan di negeri ini. 


Semua suspek disiasat di bawah Seksyen 31 (3) Akta Racun 1952. Jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara tidak melebihi RM10,000 atau penjara maksimum empat tahun atau kedua-duanya sekali. 


Air ketum yang diproses dari Pokok Ketum atau nama saintifiknya, Mitragyna Speciosa, berupaya membuatkan seseorang itu ketagih kerana ia mengandungi Mitragini. Dengan itu, pokok ketum telah diisytiharkan sebagai bahan larangan sejak Januari 2003. 


Kesan penagihan daun ketum adalah seperti, berat badan menyusut, insomnia, anoreksia, dehidrasi, sembelit, kesan lebam dan terbakar di muka, kemurungan, masalah ingatan dan masalah jantung. 



source https://www.thereporter.my/2020/11/4-termasuk-penjawat-awam-ditahan.html
Previous
Next Post »