2 anggota polis 'paw' lelaki beli nombor ekor, ditahan polis


Polis menahan dua anggotanya yang dilaporkan telah memeras ugut seorang lelaki untuk membayar sejumlah wang bagi mengelakkan dirinya ditahan kerana membeli nombor ekor. 


Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Nik Ezanee Mohd Faisal berkata, mangsa berusia 57 tahun itu membuat laporan polis mengenai kejadian yang berlaku pada Khamis lalu. 


Menurut laporan mangsa, dia pada ketika itu dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Cameron Highlands pada jam 6 petang sebelum ditahan kereta peronda polis (MPV) di kawasan Rehat dan Rawat (RnR) Sungai Buloh. 


Dua anggota itu kemudian memeriksa nombor telefon bimbitnya dan mahu menahannya kerana membeli nombor ekor. Mangsa merayu untuk dilepaskan tetapi suspek meminta dia membayar RM20,000. Tetapi mangsa memberitahu yang dia hanya mampu membayar RM4,000 sahaja. 


Tidak cukup dengan jumlah itu, suspek meminta tambahan RM1,000 dari jumlah tersebut (RM5,000).


Suspek kemudian membawa mangsa pergi ke sebuah stesen minyak untuk mengeluarkan wang sebelum dilepaskan. 


Susulan laporan polis yang dibuat oleh mangsa, polis menahan suspek pertama berusia 30 tahun di kawasan Sri Hartamas, Kuala Lumpur bersama sebuah kereta MPV polis dan wang tunai RM2,500. Suspek kedua berusia 38 tahun ditahan pada jam 9 malam di Sri Hartamas, Kuala Lumpur.


Siasatan awal mendapati, suspek kedua memiliki rekod jenayah lampau berkaitan Seksyen 395 Kanun Keseksaan, namun sudah dituduh dan keputusan dia dibebaskan. 


Kes disiasat di bawah Seksyen 384 Kanun Keseksaan dan suspek direman selama tiga hari (25-27 Disember) sebelum dibebaskan dengan jaminan polis. 


Sumber: Harian Metro



source https://www.thereporter.my/2020/12/2-anggota-polis-paw-lelaki-beli-nombor.html
Previous
Next Post »