(Video) 'Kau nak hilang kerja? Guna otak!' - Rider Grab digantung kerja selepas dimarahi staff MUST kerana lambat hantar pesanan



Khamis lalu tular di media sosial video seorang lelaki memarahi penghantar makanan yang didakwa lambat menghantar pesanannya. 


Menurut Mohd Yusuf, 27, pelanggan berkenaan yang merupakan kakitangan Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (MUST) turut mengugut akan memecatnya berikutan majikannya mempunyai kerjasama dengan syarikat p-hailing tersebut. 


"Dia bagi salah location dengan GrabFood. Aku dah sampai location, dia cakap kau tak pandai cari sendiri ke? Aku dah cari satu jam. 


"Dia sampai-sampai je, dia marah aku depan orang ramai. Dia ingat aku tak ada hati ke apa? Lepas dia nak cakap, dia boleh buat aku hilang kerja pula tu," katanya. 


@minyakhitamjalanan

Dia bagi salah location dgn grabfood.. Aku dah sampai location dia cakap kau tak pandai cari sediri ke.. Aku dah cari satu jam.. Dia sampai2 je dia marah aku depan org ramai dia ingt aku takde hati ke ape... Lepas dia nak cakap dia boleh buat aku hilang kjer plk tu..

♬ bunyi asal - minyakhitamjalanan


Dalam video itu, pelanggan itu berkata, "Kau tahu tak kitorang partner dengan siapa? Kitorang partner dengan Grab, kau nak hilang kerja? Guna otak!". 


Ekoran kejadian itu, Mohd Yusuf telah membuat laporan polis pada 13 September lalu untuk tindakan lanjut. 


"Tak salah pun. Kalau dah salah tu, minta maaf. Ni tidak, dimarahnya aku. Sampai cakap dia boleh buat aku hilang kerja. Yang aku tak puas hati sangat, dia marah aku depan orang ramai. Itu je. Ingat, rider pun ada hati bro," ujarnya. 


Disebabkan kejadian itu juga, Mohd Yusof telah digantung kerja. Namun dia reda dan menganggap apa yang berlaku itu adalah ujian kerana Allah masih sayangkan dia. 


"Dah tiga hari saya digantung kerja. 10 tahun saya buat kerja menghantar makanan. Saya dah buat sebaik mungkin untuk customer. Tetapi majikan saya tetap dengar cakap customer. 


"Gaji saya pun digantung. Dah nak hujung bulan, duit rumah nak kena bayar, susu anak nak beli dan macam-macam lagi," katanya yang juga meminta orang ramai menghargai golongan penghantar makanan yang kerap dihina. 


@minyakhitamjalanan Ya allah kau mudahkan kjer dunia aku #fypã‚·゚ #minyakhitamjalanan ♬ original sound - XTRA


Sementara itu, pihak pengurusan MUST tampil memohon maaf kepada Mohd Yusuf dan telah mengambil tindakan disiplin terhadap kakitangannya yang terbabit dalam kejadian itu. 


"Kami memohon maaf kepada semua pihak yang terbabit dalam tindakan yang menyinggung perasaan dan memalukan ini. Kami percaya tidak seharusnya mana-mana pihak mengambil tindakan dalam mengugut atau mengeluarkan kata-kata kesat kepada sesiapa. 


"Pihak pengurusan universiti berdiri teguh mengutuk perbuatan individu tersebut dan kami telah mengambil tindakan disiplin yang sewajarnya terhadap beliau," kata kenyataan itu. 




Dalam kenyataan itu juga, MUST menafikan dakwaan kakitangannya yang mengatakan mereka mempunyai kerjasama dengan Grab. 


Sumber: MUST, Berita Harian, TikTok Mohd Yusof



source https://www.thereporter.my/2022/09/video-kau-nak-hilang-kerja-guna-otak.html
Previous
Next Post »