'Jangan fikir saya nak mengaibkan mak dia' - Respon pengantin terhadap anak Makcik Baju Merah



"Dia sebenarnya macam ni, saya bayar photographer, saya bayar gambar-gambar (wedding) itu semua.. kalau kata saya tak boleh post gambar saya semua, buat apa saya bayar photographer tu?" demikian kata Zarah Yusoff yang mendakwa gambar pernikahannya 'dirosakkan' oleh makcik baju merah yang tular di media sosial baru-baru ini. 


Sebelum ini, anak kepada makcik baju merah tampil mempertikaikan tindakan Zarah yang memuat naik gambar ibunya dan secara tidak langsung telah mengaibkan wanita berkenaan sehingga mengundang banyak kecaman netizen. 


Baca: 'Kalau betul ibu saya rosakkan majlis dia, pergi buat report polis' - Anak Makcik Baju Merah


Menurut Zarah sebelum ini, dia enggan memuat naik gambar-gambar hari penikahannya di media sosial disebabkan terlalu banyak kelibat makcik baju merah. 


"Takkan saya nak post gambar dan kaburkan muka makcik itu? Saya bayar beribu untuk dapatkan perkhidmatan jurufoto, bukannya beratus. Walaupun tak adalah sampai RM7-8 ribu, RM2,000 pun banyak.. bukannya sikit. 


"Saya pun tak ada plan nak minta makcik itu bayar atau tuntut ganti rugi, tak ada langsung.. tak terfikir pun. Saya sebenarnya tak nak perkara ini berlaku pada orang lain," katanya. 


Tambahnya lagi, selepas video itu tular, ada 21 individu yang mengadu telah menerima nasib yang sama (dari orang yang sama). Malah, sepupunya turut pernah menjadi mangsa. Hal ini menyebabkan Zarah tampil berkongsi masalah tersebut di media sosial bagi mengelakkan pasangan lain menjadi mangsa. 


"Macam mana anak dia nak tahu perangai mak dia, kalau tiada sesiapa pun yang beritahu mengenai hal ini?


"Orang yang sama..  walaupun gambar tu kan, diorang cakap, "Eh macam..". Saya tak beritahu langsung lokasi dekat mana, diorang sendiri yang tahu siapa orangnya. 


"Kalau kata video ini orang tak tahu, berapa ramai lagi yang dia nak buat? Benda ni daripada 2017 dia buat, saya rasa awal lagi daripada 2017. Tetapi setakat ini yang beritahu statement yang diorang kena itu, daripada 2017 lah yang paling awal," katanya. 


Mengulas mengenai amaran dari anak makcik yang mahu membuat laporan polis, Zarah menegaskan gambar yang dimuat naik itu adalah gambar yang dibayar olehnya.


"Kalau kata dia nak report pun, tak tahulah. Sebabnya gambar itu gambar yang saya bayar. Fikir logiklah kan, macam mana saya post gambar yang saya bayar, yang makcik itu aware ada photographer, videographer dan phone saya tengah buat live di situ, yang shootnya di mana-mana dia ada, cakap saya tak boleh post gambar itu," katanya. 


Bagi Zarah, dia hanya berharap makcik berkenaan tampil memohon maaf dan perkara itu tidak akan berlaku kepada sesiapa lagi di masa akan datang. Cukuplah dirinya menjadi 'mangsa' yang terakhir. 


Secara jujurnya juga, Zarah tidak menafikan dirinya marah apabila menyedari kelibat makcik baju merah itu di dalam setiap gambar pernikahannya, serta insiden itu akan kekal di ingatannya. 


"Sebenarnya saya berharap diorang minta maaf sahaja dan benda ini tidak akan terjadi pada sesiapa lagi. Cukuplah sampai saya je. Jangan hancurkan majlis orang, jangan fikir tanggungjawab dia untuk uruskan majlis, padahal pasangan pengantin itu dah ada perancangan mereka sendiri. 


"Hanya disebabkan seorang makcik, habis rosak susu sebelanga. Saya harap dia sedarlah dengan benda ini, jangan fikir saya nak mengaibkan dia," katanya. 


Sumber: mStar Online



source https://www.thereporter.my/2022/10/jangan-fikir-saya-nak-mengaibkan-mak.html
Previous
Next Post »