'Macam mana nak dapat jodoh kalau gemuk macam ni?' - Ibu terkejut guru perli saiz badan anak perempuan berusia 10 tahun



Selain daripada rumah, sekolah merupakan sebuah institusi pendidikan yang dirasakan selamat oleh pelajar. Dan apabila ditinggalkan saban hari di sekolah, guru merupakan orang yang terdekat buat mereka untuk berdamping dan meminta pertolongan.


Seorang wanita meluahkan rasa terkilan dengan sikap guru anaknya yang didakwa telah melakukan pembulian (body shaming) ke atas anak perempuannya. 


"Say no to body shaming. Stop bully your students. Please teacher. Lepas kejadian ni, anak saya jadi dah kurang minat ke sekolah jika ada subjek cikgu tu. Kes dah selesai sebenarnya. Just nak share sebagai awareness body shaming kepada kanak-kanak, mereka juga ada perasaan, mereka juga nak dipuji," tulisnya.


Menurut anaknya, guru berkenaan bercakap mengenai jodoh dan memerli saiz badan anaknya serta membandingkan saiz badannya dan rakannya yang kurus.


"Cikgu cakap macam mana nak dapat jodoh, kalau gemuk macam ni," luah anaknya sambil menangis teresak-esak.


Walaupun kes tersebut dikatakan sudah selesai, namun dia mengharapkan situasi ini tidak terjadi lagi.


"Tapi kes ni dah settle lepas buat aduan dekat Guru Besar. Cikgu tu pun kena buat surat penjelasan. Tapi saya ambik pendekatan untuk berdamai saja. Semoga jadi pengajaran kepada cikgu tu dan yang lain jangan normalisasikan budaya shaming kepada kanak-kanak sebab diorang juga ada perasaan. 


"Anak saya baru darjah empat, tapi dia punya pedih macam kita cakap kita gemuk je.



"Inilah salah satu sebab saya tak boleh terima sebenarnya kaitan bentuk fizikal dengan pelajaran di sekolah. Confuse ni sekolah rendah ke sekolah untuk training jadi model/pramugari.


"Masa hari kejadian,kami sama-sama menangis sampai Guru Besar pun confuse mak ke anak yang kenabody shaming," katanya.


Walaubagaimanapun wanita itu meminta netizen tidak mengecam guru tersebut dan menganggap mungkin faktor umur guru itu berkata sedemikian.


Rata-rata netizen juga turut bersimpati dengan kanak-kanak ini dan ada yang mendakwa perbuatan sebegitu juga dialami oleh mereka.


Sumber: TikTok Zurakasih



source https://www.thereporter.my/2023/04/macam-mana-nak-dapat-jodoh-kalau-gemuk.html
Previous
Next Post »