(Video) 'Kau tak puas hati? Buka topi kau, kita dua (bertumbuk)!!' - Peniaga + pekerja restoran marah Rider FoodPanda sebab lepak + tak check nombor order tetapi...


Tular di media sosial pertengkaran di antara pengusaha restoran di Setia Alam dengan penghantar makanan Food Panda yang dikatakan berpunca dari teguran peniaga berkenaan.


Video berdurasi dua minit menunjukkan salah seorang pekerja restoran yang terpaling gigih berdepan dengan penghantar makanan, sekali sekala mempertahankan majikannya. 


Berdasarkan video, pihak peniaga menegaskan mereka hanya meminta penghantar makanan itu memeriksa nombor yang dipercayai nombor pesanan. Bagaimanapun penghantar makanan itu pula menegaskan dia tidak berpuas hati dengan tindakan seorang wanita dari restoran tersebut yang menegurnya melepak dan bersembang. 


Keadaan menjadi semakin tegang berikutan beberapa 'wakil' pihak restoran tampil mengasak penghantar makanan itu yang menyebabkan dia tertekan lalu mengajak mereka menyelesaikan hal itu di balai polis. 


"Kau tak puas hati apa? Buka topi (helmet) kau! Buka topi kau, kita berdua (berbukut). Itu boss aku, kau tau tak?!" kata pekerja restoran. 


"Hey! Cakap elok-eloklah. Lanj**u! Kau ingat kau sape hah!?!" balas penghantar makanan Food Panda. 


"Lanj**u lah, ini lah, kau yang bermasalah," datang wanita dari restoran tersebut berdepan dengan penghantar makanan berkenaan. 


"Kau cakap apa tadi kat aku?!" soal penghantar makanan. 


"Aku cakap, check nombor," jawab wanita itu. 


"Selepas itu kau cakap aku lepak dan sembang-sembang. Apa masalah aku lepak?!" balas penghantar makanan. 


"Lepas tu kau tak lepak, dah siap nombor," jawab wanita itu lagi. 


"Dah kenapa? Aku lepak tak boleh ke? Siapa cakap tak boleh?" kata penghantar makanan. 


"Tak boleh la, customer complaint lambat," jawab wanita tersebut. 


"Kenapa tak boleh lepak? Haa... tak boleh jawab. Aku boleh report, tak ada masalah. Kau yang kurang ajar dengan aku," balas penghantar makanan. 



Susulan viral video itu, penghantar makanan terbabit yang dikenali sebagai Fiz MD tampil memberi penjelasan. 


"Cerita dia macam ni. Saya duduk kedai itu sidai 30 minit. Selama 30 minit cuma 2 minit saja saya duduk. Total 32 minit.


"Selepas order saya siap, saya ambil order nak gerak hantar ke rumah custmer. Dia marah-marah saya sebab duduk melepak sembang-sembang dengan kawan. Padahal dia sidai saya 30 minit tak ada pun saya bising? Takkan disebabkan dua minit saya duduk dia nak bising? 


"Saya malas nak bergaduh, ambil makanan dan terus hantar ke rumah customer. Selepas itu saya ambil gambar kedai, nak report dekat CC Food Panda. Tiba-tiba pekerja dia menjerit kuat-kuat, 'Nak gaduh, datang sinilah!!'. 


"Saya pun pelik, apa salah saya? Dan saya pun datanglah, terus dia rekod video ini. Dia marah saya sebab lepak situ dua minit dan guna alasan sebab saya tak check nombor order dengan betul. Saya sehari 11 jam 12 jam kerja penat bang, takkan nak rehat dua minit tak boleh? 


"Saya cuba untuk settle elok-elok tetapi staff dia ajak saya bergaduh. Seorang lagi cucuk-cucuk depan muka saya dengan sudip ikan bakar. Macam mana saya nak settle? Sebab itu saya ajak pergi balai. Dia maki saya bodoh, babi, saya sabar. Tapi saya terlepas cakap lanc** sebab tak dapat tahan kenam aki dengan staf pekerja di situ dan ugut saya lagi cakap suami dia polis?


"Apa salah saya? Sebelum saya hantar makanan pada customer? Saya dah chat dengan customer on the way ke balai buat laporan polis. Sampai depan rumah, customer pun faham," jelasnya. 



Di media sosial netizen tidak bersetuju dengan cara pihak restoran yang dikatakan memprovokasi penghantar makanan terbabit. 


"Beriya provok ajak rider bergaduh dan mengampu serta menjilat boss. Cakap Malaysia ada undang-undang tetapi perangai masing-masing seolah-olah tak tahu apa itu undang-undang. Last perempuan tu cakap dia akan pastikan rider tu tak boleh buat Food Panda lagi? Apa dia ingat, Panda tu bapa dia punya?" kata Qamarol Radzuan. 


"Apa masalah rider tak boleh lepak? Vendor ada prosedur dia. Makanan kau siap, button ready to pick up itu tekan saja. Rider hantar lambat, itu masalah rider dengan customer. Apabila kau dah tekan button tu, notification prepare food dekat apps Panda. Kau dah settle, masalah rider itu sendiri hantar lambat ke, customer boleh complaint," kata Akhmal Hisyam. 


Sumber: Facebook Yamaha Army



source https://www.thereporter.my/2021/12/video-kau-tak-puas-hati-buka-topi-kau.html
Previous
Next Post »