'Saya jual apa, dia pun nak jual, sudah lama saya bersabar' - Peniaga keropok lekor tampil jelaskan punca sebenar pergaduhan dengan peniaga laksa


Beberapa hari lalu, viral video peniaga keropok lekor didakwa menganiaya barang peniaga laksa di kawasan Taman Koperasi LLN, Kajang yang dikatakan berpunca dari rasa tidak puas hati. 


Peniaga laksa telah memuat naik video kejadian tersebut yang menunjukkan bahan-bahan masakannya telah dijatuhkan oleh peniaga keropok lekor. Malah, mangsa telah membuat laporan polis untuk tindakan lanjut. Tidak lama kemudian, kedua-dua pihak telah berdamai setelah masing-masing memohon maaf di atas apa yang berlaku. 


Menurut maklumat, mangsa mendakwa peniaga keropok lekor menghalangnya dari berniaga dan mencari rezeki di kawasan itu. Sedangkan kawasan itu bukan hak miliknya dan merupakan kawasan terbuka bebas berniaga. 


Baca: (Video) 'Itu jelah kerja kau kan, viral?!' - Peniaga keropok lekor terbalikkan barang niaga peniaga laksa


Bagaimanapun, peniaga keropok lekor yang dikenali sebagai Aliana Lee, tampil memberikan penjelasan mengenai kejadian sebenar bagi mengelakkan orang ramai terus mengecamnya di media sosial. 


"Saya  dah mengaku salah dekat abang ipar peniaga itu. Dah minta maaf dan abang ipar peniaga laksa itu pun dah minta maaf dari pihak dia. 


"(Ceritanya,) saya jual apa, dia pun nak jual. Bila saya tegur, saya ditengkingnya. Sudah lama saya bersabar, namun dia sedikit pun tidak mempedulikan saya. Sekarang dia nak tutup periuk nasi saya, viralkan saya, body shamming saya lagi. 


"Sudah tiga tahun saya berniaga di sini secara berlesen, tidak ada sesiapa yang kacau. Sekarang dia datang, dia viralkan saya," komennya di Facebook. 



Berdasarkan gambar screenshot perbualan di WhatsApp, "Cerita dia sebelum kejadian, kita main (jual) tembikai, dia pun nak main. Nana sound la dia. Lepas itu anak dia tengking-tengking, jeling hot kat Nana. Lepas tu bertekak. 


"Bekas dia tu bertutup, lepas tu Nana tak tahu apa, terbalikkan. And then dia panggillah abang kawasan dia datang. And then bincang, Nana pun minta maaf. Tup-tup video naik". 



Sementara itu, pelanggan tetapnya juga tampil mempertahankan Aliana dan meminta netizen tidak hanya mendengar aduan sebelah pihak.


"Owner keropok lekor itu kawan saya. Dia cerita apa yang terjadi pada masa itu. Saya selalu datang ke gerai dia. Lagipun diorang memang dah bertahun berniaga. Dia okay je sesiapa yangg nak berniaga di sebelah dia. Tetapi diorang ada bergaduh mulut.


"Boleh tahan juga orang niaga laksa ni ye, play victim. Takpe, Allah tahu siapa aniaya siapa. Kenapa awak tak record gerai uncle buah antara gerai korang? Awak sampai nak viralkan macam ni. Benda boleh settle baik baik. Sama-sama Melayu. Tak apa, semoga awak dimurahkan rezeki," komen rakannya. 



Sumber: Facebook



source https://www.thereporter.my/2021/06/saya-jual-apa-dia-pun-nak-jual-sudah.html
Previous
Next Post »