Tips Berguna Bila Motorsikal Pancit Di Tengah Lebuhraya Atau Kawasan Yang Tiada Orang



Buat yang sudah terbiasa membonceng motorsikal, berhadapan dengan situasi tayar motor pancit, bocor atau pecah, adalah satu dugaan yang ingin dielakkan. Lebih-lebih lagi jika bersendirian, dan berada di jalan yang sunyi, atau tempat tak ramai orang.

Namun, sebenarnya ada cara yang anda boleh lakukan dalam situasi ini, berikut perkongsian Zubair Suhaimi, walau tayar sudah pecah anda masih boleh meneruskan perjalanan perlahan-lahan dan tidak merosakkan rim motorsikal:



Jangan panik bila tayar motor pecah dikawasan yang tiada orang. Berhenti di tepi jalan dan periksa tayar anda. Kebiasaanya, tayar T100 atau yang bersaiz besar masih boleh bergerak walaupun pecah.

1. Cari bahan lembut seperti pakaian, surat khabar, rumput, daun, atau banner iklan yang mudah didapati ditepi jalan.

2. Gulungkan dan masukan ke dalam tayar luar. Bahan ini digunakan sebagai alas supaya rim tidak rosak dan tayar tidak gelong.

3. Jika tayar belakang yang pecah, duduk dihujung depan kerusi. Bawa dengan perlahan sehingga kawasan selamat atau sehingga berjumpa kedai motorsikal.

Pastikan sentiasa periksa keadaan tayar anda. Jika tarikh pada tayar dah melebihi masa yang sepatutnya, tukar tayar baru bagi memastikan perjalanan anda selamat.
Previous
Next Post »