Diva AA Tersohor didenda RM17,000 kerana upload video hina kakitangan Hospital Putrajaya kendalikan kes COVID-19


Selebriti Azwan Ali dijatuhkan hukuman dewnda RM17,000 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur kerana memuat naik kandungan berunsur penghinaan yang berkaitan dengan Covid-19 di saluran YouTubenya. 

Pengacara TV berusia 54 tahun itu mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Azura Alwi pada Jumaat 27 Mac 2020. 

Berdasarkan pertuduhan, Azwan memuat naik kandungan tersebut di saluran YouTubenya, DivaAATersohor.

Pada Selasa 24 Mac 2020, Hospital Putrajaya membuat laporan polis terhadap dua video viral di mana salah satunya buat oleh Azwan secara tidak langsung telah menjejaskan imej dan kredibiliti hospital dan petugas perubatan yang menguruskan kes Covid-19. 

Pengarah Hospital Putrajaya, Datuk Dr. Nora'i Mohd Said dalam kenyataannya berkata, video itu telah menyebabkan petugas di bahagian 'frontliner' yang banyak mengorbankan masa bersama keluarga semata-mata untuk menjalankan tanggungjawab. 

Azwan, didakwa mengikut Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya sekali. 

Tertuduh juga boleh didenda RM1,000 untuk setiap hari berikutnya sekiranya video itu tidak dipadamkan selepas sabitan dikenakan terhadapnya.

Mahkamah turut memerintahkan Azwan menjalani hukuman penjara selama enam bulan sekiranya gagal membayar denda tersebut. 

Sumber: The Star


source https://www.thereporter.my/2020/03/diva-aa-tersohor-didenda-rm17000-kerana.html
Previous
Next Post »